فواید روغن ذرت چیست؟

فواید روغن ذرت چیست؟

فواید روغن ذرت چیست؟

فواید روغن ذرت چیست؟

روغن ذرت یک روغن گیاهی تصفیه شده است که به طور گسترده در پخت و پز و به ویژه سرخ کردن عمیق استفاده می شود. همچنین کاربردهای بسیار دیگری دارد و معمولاً برای مقاصد صنعتی یا به عنوان یک ماده در لوازم آرایشی استفاده می شود. ذرت برای تولید روغن ذرت باید یک فرآیند تصفیه پیچیده را طی کند. این فرآیند به روغن ویژگی های منحصر به فردی می دهد، اگرچه همه آنها مثبت نیستند.

روغن ذرت

روغن ذرت 100% چربی است و فاقد پروتئین و کربوهیدرات است. یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن ذرت:

کالری: 122
چربی: 14 گرم

در طی فرآیند استخراج روغن ذرت از ذرت، بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از بین می روند. با این حال، روغن دارای مقدار مناسبی ویتامین E است. ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان ضد التهابی در بدن شما عمل می کند.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد را خنثی می کنند، که می توانند خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها را در صورت افزایش تعداد آنها افزایش دهند. علاوه بر این، روغن ذرت حدود 30 تا 60 درصد اسید لینولئیک، نوعی چربی امگا 6 غیراشباع چندگانه است.

چربی های اشباع نشده چندگانه شامل چربی های امگا 6 و امگا 3 می باشد. مورد دوم با کاهش التهاب و سلامتی بهتر همراه است، زمانی که در بدن شما با نسبت 4:1 امگا 6 به امگا 3 وجود داشته باشد. با این حال، رژیم غذایی بسیاری از افراد حاوی مقدار زیادی چربی های التهابی امگا 6 و چربی های ضد التهابی امگا 3 کافی نیست.


حتما بخوانید: روغن کانولا چیست؟


پس به طور کلی روغن ذرت 100% چربی است و در هر قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) 122 کالری دارد. بیشتر از چربی‌های غیراشباع امگا 6 ساخته شده و حاوی مقداری ویتامین E است.

فواید روغن ذرت چیست؟

موارد استفاده این روغن

روغن ذرت کاربردهای مختلفی دارد، چه در پخت و پز و چه در کاربردهای غیر پخت. به عنوان یک پاک کننده و روان کننده صنعتی و همچنین برای ساخت سوخت موتورهای بنزینی و دیزلی استفاده می شود. به علاوه، در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی، صابون های مایع و شامپوها گنجانده شده است. با این حال، بیشتر به عنوان روغن سرخ کردنی شناخته می شود. نقطه دود بسیار بالایی دارد (دمایی که در آن روغن شروع به سوختن می کند) در حدود 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتیگراد)، که آن را برای غذاهای سرخ کردنی ایده آل می کند تا بدون سوختن آنها ترد شوند.

روغن ذرت به طور گسترده ای در دسترس است و آن را به یک انتخاب محبوب برای آشپزهای خانگی تبدیل می کند. تقریباً می توان آن را در هر فروشگاه مواد غذایی خریداری کرد و به روش های مختلفی استفاده کرد، مانند موارد زیر:

  • تفت دادن و سرخ کردن
  • سس سالاد و ماریناد
  • کیک، نان و سایر محصولات پخته شده

 

فواید روغن ذرت چیست؟
فواید روغن ذرت چیست؟

فواید بالقوه روغن ذرت

به نظر می رسد روغن ذرت در برخی مطالعات اثرات مفیدی بر سلامتی دارد. حاوی ترکیباتی است که ممکن است سلامت قلب را تقویت کند، مانند فیتواسترول ها، ویتامین E و اسید لینولئیک.

سرشار از فیتواسترول

روغن ذرت مملو از فیتواسترول ها است که ترکیبات گیاهی با ساختاری مشابه کلسترول موجود در حیوانات هستند. فیتواسترول ها به طور بالقوه ضد التهاب هستند و خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای ضد التهابی ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها را کاهش دهد.

روغن ذرت در مقایسه با چندین روغن پخت و پز دیگر مانند روغن بادام زمینی، زیتون و کانولا، محتوای فیتوسترول بالایی دارد. به ویژه در فیتواسترول بتا سیتوسترول بالا است.

مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که بتا سیتوسترول ممکن است خواص ضد توموری داشته باشد. در یک مطالعه، توانست به طور قابل توجهی رشد سلول های سرطانی ریه را کند کند در حالی که هیچ تاثیری بر سلول های سالم ریه نداشت. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری برای درک خواص ضد سرطانی بالقوه بتا سیتوسترول مورد نیاز است.

علاوه بر این، فیتواسترول‌ها به جلوگیری از جذب کلسترول در بدن کمک می‌کنند. بنابراین، آنها ممکن است به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند، که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

ممکن است سلامت قلب را تقویت کند

از آنجایی که روغن ذرت حاوی ترکیبات مفید برای قلب مانند ویتامین E، اسید لینولئیک و فیتوسترول است، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است، بنابراین یک رژیم غذایی سرشار از این ماده مغذی ممکن است از آسیب اکسیداتیو به قلب و عروق خونی ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کند.

در پایان آیا روغن ذرت سالم است؟

روغن ذرت حاوی برخی از اجزای سالم مانند ویتامین E و فیتواسترول است، اما به طور کلی چربی سالمی محسوب نمی شود. این به این دلیل است که بسیار تصفیه شده و سرشار از چربی های التهابی امگا 6 است که باید در یک رژیم غذایی معمولی غربی محدود شود.

جایگزین های سالم تری برای روغن ذرت وجود دارد. به عنوان مثال، روغن زیتون فوق بکر از زیتون های چرب طبیعی به دست می آید که به سادگی می توان آنها را برای استخراج روغن فشرده کرد و نیازی به پردازش شیمیایی ندارد.

روغن زیتون همچنین حاوی چربی‌های امگا 6 غیراشباع کمتری نسبت به روغن ذرت است و در عوض سرشار از اسید اولئیک تک غیراشباع است که ممکن است به مدیریت وزن کمک کند.

بر خلاف روغن ذرت، فواید روغن زیتون برای سلامتی چندین دهه است که به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است. ممکن است از بیماری قلبی، سرطان، پوکی استخوان، چاقی و دیابت نوع 2 محافظت کند.

می توانید از روغن زیتون به جای روغن ذرت در سس های سالاد و برنامه های پخت و پز مانند سرخ کردن و سرخ کردن تابه استفاده کنید.

برای روش‌های پخت با حرارت بالاتر مانند سرخ کردن، روغن ذرت را با روغن نارگیل، یک چربی اشباع سالم که در دماهای بالا پایدارتر و در برابر اکسیداسیون مقاوم‌تر است، تعویض کنید.

از آنجایی که جایگزین های سالم تر مانند روغن زیتون و نارگیل به طور گسترده ای در دسترس هستند، روغن ذرت باید تا حد امکان محدود شود.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.