مزایای استفاده از روغن کنجد برای پوست چیست؟

مزایای استفاده از روغن کنجد برای پوست

مزایای استفاده از روغن کنجد برای پوست چیست؟

روغن کنجد از دانه های گیاه کنجد گلدار که به نام Sesamum indicum نیز شناخته می شود، به دست می آید. این گیاهان بومی آفریقای شرقی و هند هستند، اما در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان رشد می کنند.

روغن کنجد به دلیل طعم دلچسب و آجیلی و مقادیر بالای چربی های تک و چند غیراشباع، به یکی از محبوب ترین روغن ها برای پخت و پز تبدیل شده است. البته قیمت آن نیز نسبت به سایر روغن های خوراکی بیشتر است.

اما آیا مزایایی فراتر از آشپزخانه دارد؟ آیا روغن خوبی برای استفاده برای پوست است؟ برای اطلاعات بیشتر در مورد خواص این روغن و کارهایی که می تواند و یا اینکه نمی تواند برای پوست شما انجام دهد، ادامه مطلب را در مانیاد فود بخوانید.

مزایای استفاده از روغن کنجد برای پوست چیست؟
مزایای استفاده از روغن کنجد برای پوست چیست؟

روغن کنجد مانیاد فود

 

استفاده از روغن کنجد برای پوست چه فوایدی دارد؟

روغن کنجد دارای خواص زیر است که به تبدیل آن به روغنی مفید و کاربردی برای پوست شما کمک می کند:

آنتی اکسیدان. این بدان معناست که توانایی مقابله با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد یا مولکول های ناپایدار را دارد که می توانند به ساختار سلولی پوست شما آسیب برسانند.

ضد میکروبی. این بدان معنی است که می تواند میکروارگانیسم های مضر را از بین ببرد یا رشد آنها را متوقف کند.

ضد التهاب. این بدان معنی است که می تواند التهاب و تورم را کاهش دهد.

روغن کنجد در مقیاس کودوژنیک نیز دارای رتبه متوسط پایینی است. این پایگاه داده غیررسمی روغن ها و کره های مختلف را بر اساس خاصیت مسدود کنندگی منافذ آنها رتبه بندی می کند. مقیاس از صفر تا پنج متغیر است.

رتبه صفر به این معنی است که یک روغن منافذ شما را مسدود نمی کند، در حالی که رتبه پنج به این معنی است که این کار را می کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 1989 در مجله انجمن شیمی‌دانان آرایشی منتشر شد، روغن کنجد تصفیه‌شده دارای رتبه کودوژنیک یک و روغن کنجد تصفیه نشده دارای رتبه سه است. روغن های غیر کومدون زا، مانند روغن کنجد، گزینه های خوبی برای بسیاری از انواع پوست هستند.

از آنجایی که روغن‌های غیر کومدوژنیک منافذ را مسدود نمی‌کنند، روغن کنجد ممکن است روی پوست‌های مستعد آکنه به خوبی عمل کند. خواص ضد التهابی روغن کنجد ممکن است به توانایی های آن در مبارزه با آکنه نیز بیفزاید، اگرچه در حال حاضر هیچ داده علمی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

اگرچه مطالعات روی روغن کنجد محدود است، به ویژه با توجه به مزایای مراقبت از پوست، برخی از اکتشافات در مورد خواص آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی آن وجود دارد:

یک مطالعه حیوانی در سال 2005 نشان داد که استفاده موضعی از روغن کنجد ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد، که می تواند منجر به آسیب سلولی یا بافتی شود.

یک مطالعه اخیر روی حیوانات نشان داد که استفاده موضعی از روغن کنجد برای بهبود زخم‌های سوختگی درجه دو مفید است.

یک مطالعه کوچک منبع معتبر نشان داد که روغن کنجد، همراه با ماساژ، به طور قابل توجهی درد مرتبط با ترومای اندام را در بین بیماران اورژانس کاهش می دهد.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن کنجد ممکن است به فیلتر شدن اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک می کند، اما نه به اندازه ای که محصولات طراحی شده برای این منظور می توانند مانند عینک ها.


روغن بدون پالم چیست؟


آیا استفاده از روغن کنجد برای پوست بی خطر است؟

استفاده از روغن کنجد برای اکثر افراد بی خطر است. از آنجایی که هر ماده ای می تواند باعث واکنش شود، به خصوص اگر پوست حساسی دارید، بهتر است قبل از استفاده یک تست ساده که روش آن را در پاگراف بعدی ذکر کردیم انجام دهید.

برای انجام آلرژی به روغن کنجد مراحل زیر را دنبال کنید:
  • قسمت بالای بازوی داخلی خود را در نزدیکی آرنج خود بشویید و خشک کنید.
  • مقدار کمی روغن کنجد را با پنبه تمیز به محل مورد نظر بمالید.
  • به مدت 24 ساعت با یک پد گاز بپوشانید.
  • اگر احساس سوزن سوزن شدن یا خارش کردید، پد گاز را بردارید، محل را بشویید و استفاده از روغن را قطع کنید.
  • اگر احساس نکردید، پد گاز را برای 24 ساعت کامل بگذارید و سپس آن را بردارید.
  • اگر پوست شما شفاف و شفاف به نظر می رسد، احتمالاً به این روغن حساسیت یا حساسیت ندارید و می توانید آزادانه آن را روی پوست خود استفاده کنید.

اگر به کنجد حساسیت دارید، از روغن کنجد استفاده نکنید.


بالا بردن سیستم ایمنی بدن با روغن زیتون


 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.