پیشگیری از افسردگی با رژیم مدیترانه ای

پیشگیری از افسردگی با رژیم مدیترانه ای

پیشگیری از افسردگی با رژیم مدیترانه ای

پیشگیری از افسردگی با رژیم مدیترانه ای: مغز انسان بر حسب وزن 60 درصد چربی دارد. روانپزشکان تغذیه در حال بررسی نقش مصرف چربی های سالم در توسعه عملکرد سالم مغز هستند. در اینجا خلاصه ای از مطالعات نشان می دهد که ارتباط بین مصرف روغن زیتون و کاهش علائم افسردگی را نشان می دهد.

 

مطالاعات به عمل آمده در مورد این ادعا

  • در دانشگاه Macquarie در استرالیا، محققان دریافتند که بزرگسالان مبتلا به افسردگی که از رژیم غذایی مدیترانه ای (حاوی سبزیجات، میوه، غلات کامل، ماهی، گوشت بدون چربی، لوبیا و حدود 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز) پیروی می کنند، علائم افسردگی، همراه با استرس و اضطراب در آن ها تنها پس از 3 هفته به محدوده “طبیعی” کاهش پیدا کرد.

 

  • یک مطالعه دیگر استرالیایی، آزمایش SMILES در سال 2017، نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای 12 هفته ای منجر به بهبودی حدود 30 درصد از  افسردگی شرکت کنندگان شد.
  • “پروژه SUN” ارتباط بین رژیم غذایی مدیترانه ای و افسردگی بالینی را در اسپانیا ارزیابی کرد. پیروان رژیم غذایی مدیترانه ای بیش از 30 درصد کاهش خطر افسردگی را تجربه کردند.
  • مطالعه AMMEND در سال 2022 یک کارآزمایی کنترل تصادفی شده 12 هفته ای بود که در آن رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان درمانی برای علائم افسردگی در مردان جوان (18 تا 25 ساله) مورد مطالعه قرار گرفت. مشخص شد که این مداخله به طور قابل توجهی علائم را بهبود می بخشد.
  • داده های مطالعه PREDIMED نشان داد که  رژیم غذایی مدیترانه ای نه تنها از سلامت قلبی عروقی شرکت کنندگان محافظت می کند بلکه شیوع علائم افسردگی را نیز کاهش می دهد. تحقیقات این مطالعه همچنین یک مزیت ناخواسته را در بهبود خواب شرکت کنندگان برجسته کرد.

چرا رژیم مدیترانه ای می تواند باعث پیشگیری از افسردگی شود؟

دلایل مرتبط بودن رژیم غذایی مدیترانه ای با پیامدهای مثبت سلامت روان هنوز در حال بررسی است. اما محققان فکر می کنند که یک عامل می تواند تأثیری باشد که MD بر میکروبیوت روده می گذارد. به خوبی ثابت شده است که غذاهایی که معمولاً در رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف می شوند مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، روغن زیتون و غلات کامل منجر به تنوع میکروب روده در روده بزرگ می شود که به نوبه خود باعث بهبود عملکرد شناختی و سلامت روان می شود.
مواد مغذی موجود در روغن زیتون، ممکن است تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشد. بیش از 30 ترکیب فنولی، که آنتی اکسیدان های قوی و پاک کننده رادیکال های آزاد هستند، در روغن زیتون یافت می شود. منبع بزرگی از ویتامین های E و K است که اثرات مثبتی بر سلامت مغز نشان داده است. فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز (BDNF) و فاکتور رشد عصبی (NGF)، دو ماده شیمیایی مهم مغز، گزارش شده است که غلظت آنها هنگام مصرف روغن زیتون افزایش می یابد. علاوه بر این، استیل کولین، یک انتقال دهنده عصبی که در حافظه و یادگیری نقش دارد، توسط چربی های تک غیراشباع، مانند چربی های موجود در روغن زیتون، افزایش می یابد.
مضرف مداوم روغن زیتون فواید بسیار زیادی دارد که پیشگیری از افسردگی تنها یکی از آن ها می باشد.
روغن زیتون مانیاد دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که می توانید از آن هم برای پخت و پز و هم برای سالاد و سبزیجات استفاده کنید و در رژیم های غذایی مختلف آن را بگنجانید.
روغن زیتون

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.