رژیم غذایی مدیترانه ای موثر برای سلامت قلب

رژیم غذایی مدیترانه ای موثر برای سلامت قلب

رژیم غذایی مدیترانه ای موثر برای سلامت قلب

در حالی که مزایای سلامتی رژیم غذایی مدیترانه ای حاوی روغن زیتون به طور گسترده ثبت شده است، مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای برای کاهش خطر بیماری قلبی در طولانی مدت موثرترین است.

این مطالعه که توسط مجله پزشکی بریتانیا منتشر شد، اثربخشی 14 برنامه رژیم غذایی مختلف را در ترویج کاهش وزن و کاهش خطر بیماری قلبی عروقی مورد بررسی قرار داد. کارآزمایی‌های تصادفی‌شده شامل بیش از 21000 بزرگسال با BMI 25 یا بالاتر بود و به دنبال اندازه‌گیری اثرات رژیم‌های غذایی رایج از جمله مدیترانه‌ای، DASH، کتو، زون، و اتکینز به همراه رژیم‌های متمرکز بر درشت مغذی‌ها از جمله رژیم‌های کم‌چرب و کم کربوهیدرات بودند. محققان تغییرات وزن بدن شرکت کنندگان را همراه با نشانگرهای زیستی کلیدی: کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به دقت پیگیری کردند.

 

رژیم غذایی مدیترانه ای موثر برای سلامت قلب
رژیم غذایی مدیترانه ای موثر برای سلامت قلب
محققان دریافتند که در حالی که هر یک از این رژیم‌ها باعث کاهش وزن، کاهش LDL و بهبود HDL می‌شود، اثرات نسبتاً کوتاه‌مدت با اوج در ماه ششم و کاهش وزن متوسط 4 کیلوگرم بود. با این حال، در یک سال، رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان تنها رژیم غذایی با مزایای سلامتی طولانی مدت ظاهر شد. محققان خاطرنشان کردند که:
در میان رژیم‌های غذایی با شواهد قطعی متوسط ​​نسبت به رژیم غذایی معمول، رژیم مدیترانه‌ای مؤثرترین رژیم غذایی نام‌گذاری شده برای کاهش کلسترول LDL است.
این رژیم از سوی US New and World Report به عنوان بهترین رژیم غذایی در سال 2020 نامگذاری شده است، رژیم مدیترانه ای به دلیل تمرکز بر میوه های تازه، روغن زیتون، آجیل، ماهی و سایر غذاهای سالم مورد ستایش قرار گرفته است. این مطالعه اولین مطالعه در نوع خود است که در آن یک ائتلاف بین المللی از محققان به دنبال ارائه یک تجزیه و تحلیل جامع از برنامه های رژیم غذایی مختلف به منظور “تغییر مسیر وزن کل جمعیت ها” بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.