راز پیری سالم با روغن زیتون

راز پیری سالم با روغن زیتون

راز پیری سالم با روغن زیتون

راز پیری سالم با روغن زیتون: در حالی که بازنشستگی در یک ویلا در سواحل مدیترانه برای هرکسی ممکن نباشد، ام تحقیقات نشان می دهد که می توانید با اتخاذ رژیم مدیترانه ای و سبک زندگی در هر کجا که زندگی می کنید، احتمال پیری شاد و سالم خود را افزایش دهید. در میان همه درمان‌ها و معجزاتی که ممکن است در اینترنت و تبلیغات اطلاعاتی برای زندگی طولانی‌تر پیدا کنید، مهم‌ترین عنصر مخفی برای پیری سالم ممکن است در انبار خانه شما باشد.

ماه می، ماه بین‌المللی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است و با آن آگاهی بیشتری نسبت به رژیم غذایی باورنکردنی که با فواید سلامتی بسیاری مرتبط است، به ارمغان می‌آورد. سرشار از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه ها و روغن زیتون. پیروی از این الگوی غذایی مواد مغذی مهمی را به بدن می دهد که ممکن است به افراد در طول چرخه زندگی کمک کند تا زندگی سالم تری داشته باشند، به ویژه در سال های آخر زندگی.

پیری سالم به چه معناست؟

اصطلاح پیری سالم برای افراد مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. برای برخی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن معادل یافتن چشمه جوانی است. برای دیگران، بهبود کیفیت زندگی با ورود به سال‌های طلایی کلیدی است.
سازمان بهداشت جهانی به صراحت پیری سالم را به عنوان “فرایند توسعه و حفظ توانایی عملکردی که به سلامتی در سنین بالاتر را ممکن می کند” تعریف می کند. به عبارت دیگر، سالمندی به شیوه ای سالم ارتباط زیادی با توانایی زندگی و عملکرد به گونه ای دارد که از تامین نیازهای اساسی، حفظ روابط و کمک به جامعه و سایر عوامل پشتیبانی می کند.
به علاوه افراد می توانند با افزایش سن چندین کار برای حمایت از سلامت خود انجام دهند: شرکت در ورزش منظم، مدیریت استرس، و ترک سیگار و غیره ، انتخاب های غذایی می تواند تأثیر عمیقی بر روند پیری داشته باشد.
یکی از ستاره های درخشان هر رژیمی که بر پیری سالم تمرکز دارد، روغن زیتون است.

چگونه روغن زیتون باعث پیری سالم می شود؟

روغن زیتون، چه آن را صرفاً به عنوان چاشنی روی سبزیجات خود استفاده کنید یا در سس سالاد استفاده کنید یا از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کنید، واقعاً یک ماده مغذی غنی است که از نظر بالینی ثابت شده است و هم چنین مزایای سلامتی منحصر به فرد در طول چرخه زندگی به ارمغان میاورد.

 هنگامی که روی پیری تمرکز می کنید، به سختی می توانید غذای دیگری را پیدا کنید که مانند روغن زیتون بسیاری از شاخصه های سلامتی را دارا باشد.
چرا؟ چون نشان داده شده است که روغن زیتون به مهار بسیاری از جنبه های روند پیری کمک می کند، تا حدی به لطف محتوای اسیدهای چرب تک غیراشباع و ترکیبات زیست فعال آن، مانند پلی فنول ها. از آنجایی که روغن زیتون می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن کمک کند، گنجاندن آن در رژیم غذایی ضد پیری یک انتخاب عالی می باشد.

بیماری عروق کرونر قلب و سلامت قلب

بیماری عروق کرونر قلب شایع ترین نوع بیماری قلبی است و در سال 2017 جان بیش از 350000 نفر را گرفت و افراد بالای 65 سال در معرض بیشترین خطر ابتلا به این بیماری هستند. بنابراین، یافتن راه‌هایی برای کاهش خطر ابتلا بهاین بیماری در جمعیت مسن‌تر می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر سلامت دوباره داشته باشد.
مزایای بالقوه روغن زیتون در پیشگیری و درمان عروق کرونر قلب به خوبی مستند شده است. یک مطالعه قابل توجه که به قرار دادن روغن زیتون در نقشه غذای سالم کمک کرد، مطالعه هفت کشور است. این مطالعه بررسی کرد که آیا بین انتخاب‌های رژیم غذایی و سبک زندگی و عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای مختلف در یک دوره زمانی طولانی رابطه وجود دارد یا خیر. نتایج معمولاً نشان می‌دهد که مردانی که در کشورهای حاشیه دریای مدیترانه زندگی می‌کردند نسبت به افرادی که در کشورهایی زندگی می‌کردند که به رژیم‌های غذایی با چربی‌های اشباع بالا عادت داشتند، مانند فنلاند، شیوع بسیار کمتری برای بیماری کرونر قلب داشتند.
در مطالعه قابل توجه دیگری که به عنوان مطالعه PREDIMED نامیده می شود، 7447 بزرگسال 55 تا 80 ساله که در معرض خطر بالای قلبی عروقی قرار داشتند، به دنبال یکی از دو رژیم غذایی بودند: یک رژیم غذایی مدیترانه ای با روغن زیتون و مکمل با آجیل مخلوط، با یک رژیم غذایی کنترلی که شامل محدودیت چربی در رژیم غذایی است. نتایج نشان داد کسانی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند که حاوی چربی‌های سالم از روغن زیتون یا آجیل بود، در مقایسه با کسانی که از رژیم غذایی کم چربی پیروی می‌کردند، حوادث قلبی عروقی کمتری را تجربه کردند.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر با علائمی از جمله از دست دادن حافظه و تمرکز کوتاه‌تر مرتبط است. تجربه این بیماری می تواند منجر به تغییر اساسی در کیفیت زندگی افراد شود و توانایی زندگی مستقل را از او بگیرد. در حالی که این بیماری می تواند در طول چرخه زندگی خود را نشان دهد، شیوع آن در افراد مسن بیشتر است.
مصرف روغن زیتون ممکن است هنگام تلاش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر فوایدی داشته باشد. در واقع، داده ها نشان می دهد که یک ماده مغذی به طور طبیعی در روغن زیتون یافت می شود ممکن است به پاکسازی بدن و شکستن پلاک های آمیلوئید بتا که می توانند در مغز ایجاد شوند، کمک کند. این پلاک ها این توانایی را دارند که در نهایت منجر به تشخیص این بیماری مضر شوند، بنابراین اتخاذ یک رویکرد پیشگیرانه با کمک به بدن برای خلاص شدن از شر این عوامل مفید است.
داده ها همچنین نشان داده اند که روغن زیتون ممکن است التهاب در مغز را کاهش دهد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

راز پیری سالم با روغن زیتون

پوکی استخوان

هنگامی که مردم در مورد غذاهایی که برای جلوگیری از پوکی استخوان باید استفاده کنند فکر می کنند، انتخاب های غنی از کلسیم مانند شیر به ذهن خطور می کند.
شاید تا بحال نشنیده باشید که روغن زیتون در پیشگیری از پوکی استهوان موثر باشد، اما ثابت شده است که خوردن چربی های سالم از غذاهایی مانند روغن زیتون از استخوان ها نیز محافظت می کند.
وقتی صحبت از پوکی استخوان به میان می‌آید، پیشگیری مهم است، زیرا با افزایش سن، استخوان‌سازی به‌ویژه در زنان یائسه چالش برانگیز است.
در حالی که روغن زیتون حاوی کلسیم نیست، حاوی فنول هایی است که نشان داده شده است از کاهش توده استخوانی جلوگیری می کند. این فنول‌ها می‌توانند با افزایش فعالیت آنزیم‌های خاصی در بدن، از سلول‌های استخوان‌ساز حمایت کنند و در نتیجه کلسیم در ماتریکس استخوان رسوب کنند. همه اینها در نهایت به این معنی است که سلامت استخوان به سادگی با خوردن روغن زیتون حمایت می شود.

مرگ و میر

در نهایت، بسیاری از ما می خواهیم زندگی طولانی و سالمی داشته باشیم. و گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی می تواند به شما در دستیابی به هر دو کمک کند.
بسیاری از مطالعات مصرف روغن زیتون و کاهش خطر مرگ زودرس را مرتبط کرده اند. در مطالعه هفت کشور که قبلاً به آن اشاره شد، محققان دریافتند افرادی  روغن زیتون زیادی می خورند، کمترین میزان مرگ زودرس را داشتند. محققان این نتیجه را به پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای و گنجاندن روغن زیتون به عنوان منبع اصلی چربی خود نسبت دادند.
در نهایت، نتایج مطالعه PREDIMED که قبلاً به آن اشاره شد، نشان داد که در هنگام مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با روغن زیتون، خطر مرگ ناشی از یک رویداد قلبی عروقی تا 48 درصد کاهش می‌یابد. به طور خاص، آنها دریافتند که به ازای هر 10 گرم افزایش مصرف روغن زیتون در روز، خطر مرگ و میر (خطر مرگ زودرس) تا 7 درصد کاهش می یابد.

روغن زیتون یک افزودنی خوشمزه برای داشتن یک پیری سالم

از آنجایی که هیچ یک از ما راه جادویی برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با افزایش سن و مرگ زودرس را پیدا نکرده ایم، در حال حاضر، روغن زیتون بهترین گزینه است. خوش طعم و همه کاره، گنجاندن روغن زیتون در رژیم غذایی شما یک راه ساده و خوشمزه برای کمک به حفظ سلامتی شما است.
بنابراین، مقداری روغن زیتون را روی سبزیجات خود بریزید، از آن برای نان خود استفاده کنید یا آن را در مریندهای خانگی خود قرار دهید. و به هر حال، به جای روغن مضر و  بی طعم از روغن زیتون استفاده کنید. بدن شما برای آن، سپاسگزارتان خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.