تاثیر روغن زیتون در شیر مادر

تاثیر روغن زیتون در شیر مادر

تاثیر روغن زیتون در شیر مادر

تاثیر روغن زیتون در شیر مادر: ثابت شده است که رژیم غذایی مادر بر ترکیب شیر مادری که تولید می کند تأثیر می گذارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که زنان شیرده باید روغن زیتون خالص را در رژیم غذایی خود بگنجانند. پیروان رژیم مدیترانه ای شیری با مشخصات اسیدهای چرب سالم تری تولید می کنند و مواد مغذی کلیدی موجود در روغن زیتون به شیر مادر منتقل می شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای و تاثیر روغن زیتون  در مادران شیرده

مطالعه‌ای که در ژوئن 2022 در Frontiers of Nutrition منتشر شد، نقش رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در تأثیرگذاری بر محتوای اسیدهای چرب شیر مادر مطالعه کرد. شرکت کنندگان از نظر پایبندی آنها به رژیم غذایی مدیترانه ای اندازه گیری شدند و شیر مادر آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایبندی بالای مادران شیرده به رژیم غذایی مدیترانه ای با محتوای بالاتر اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) در شیر آنها و محتوای بالاتر DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) همراه بود. مطالعات بالینی نشان داده‌اند که DHA، یک اسید چرب امگا 3، به حمایت از برخی از نتایج یادگیری، دقت بینایی و رشد کلی مغز در نوزادان کمک می‌کند.

پلی فنول ها برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند

مطالعه ای که در جولای 2022 در Food Chemistry منتشر شد، شواهدی را نشان داد که فنل های موجود در روغن زیتون، که اعتقاد بر این است که مسئول بسیاری از مزایای سلامتی بالقوه مرتبط با روغن زیتون هستند، می توانند به شیر مادر منتقل شوند. این مطالعه که روی حیوانات انجام شد، مصرف روغن زیتون را با آب مقایسه کرد. مشخص شد که برخی از پلی فنول های روغن زیتون مصرفی در شیر مادر، یافت می شود. علاوه بر این، فنول‌ها در فرزندان شناسایی شدند که نشان می‌دهد مواد مغذی در دسترس زیستی و جذب هستند.

روغن زیتون برای سلامت سینه

مزایا روغن زیتون به مادران شیرده:

متأسفانه زنانی که شیر می دهند اغلب از ترک خوردن دردناک نوک سینه ها رنج می برند. روغن زیتون می تواند به این مشکل کمک کند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که روغن زیتون در درمان و پیشگیری از ترک خوردگی نوک پستان بدون عوارض جانبی بسیار موثر است. محققان پیشنهاد می کنند که بعد از هر بار تغذیه، 3 قطره روغن زیتون روی هر نوک پستان ریخته شود.
مادران همچنین ممکن است بخواهند به آخرین تحقیقات در مورد چگونگی محافظت روغن زیتون در برابر سرطان سینه نگاه کنند. یک مطالعه در فوریه 2022 نشان داد که زنانی که همیشه حداقل دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز برای چاشنی، پخت و پز  استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که همیشه از این روش پیروی نمی‌کنند، 28 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.
برای الاعات بیشتر در این زمینه مقاله پیشگیری از سرطان سینه با روغن زیتون را مطالعه کنید.

روغن زیتون در دوران از شیرگیری نوزاد

پزشکان در ایتالیا توصیه می کنند که نوزادان را با روغن زیتون در هنگام از شیر گرفتن آشنا کنند. آنها توصیه می کنند که روغن زیتون را بلافاصله پس از از شیر گرفتن به غذای جامد اضافه کنید. بر اساس NHS بریتانیا، دادن روغن زیتون به کودک از حدود شش ماهگی بی خطر است. می توانید آن را با پوره یا غذاهای له شده مخلوط کنید یا غذاها را با روغن زیتون بپزید. آلرژی به روغن زیتون بسیار نادر است اما اگر در مورد آلرژی نگرانی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.