آیا خواص روغن زیتون در حرارت بالا از بین می رود

آیا خواص روغن زیتون در حرارت بالا از بین می رود

آیا خواص روغن زیتون در حرارت بالا از بین می رود؟ برخلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، روغن زیتون با حرارت دادن، فواید سلامتی خود را از دست نمی دهد یا ناسالم نمی شود.

روغن زیتون هزاران سال است که برای پخت و پز استفاده می شود. این سنگ بنای رژیم غذایی مدیترانه ای است. پس چرا برخی معتقدند که روغن زیتون نباید برای پخت و پز استفاده شود؟ یکی از شایعات دائمی این است که روغن زیتون با حرارت دیدن فواید سلامتی خود را از دست می دهد. این شایعه کذب است. در اینجا دلیل آن را برایتان توضیح می دهیم:
مزیت اصلی روغن زیتون برای سلامتی ترکیب چربی آن است. روغن زیتون عمدتاً چربی تک غیراشباع است. پختن با روغن ترکیب چربی آن را تغییر نمی دهد. درصد چربی تک غیراشباع روغن زیتون پس از حرارت دادن حتی تا دمای بالا ثابت می ماند.
آیا خواص روغن زیتون در حرارت بالا از بین می رود
آیا خواص روغن زیتون در حرارت بالا از بین می رود

 

به گفته انجمن قلب آمریکا، چربی های تک غیراشباع می توانند به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک کنند که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد. آنها همچنین مواد مغذی را برای کمک به رشد و حفظ سلول های بدن شما فراهم می کنند. سازمان غذا و دارو (FDA)، در سال 2004، ادعای سلامتی روغن زیتون را بر این اساس تأیید کرد که چربی تک غیراشباع موجود در روغن زیتون ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را در صورت استفاده به جای چربی اشباع شده کاهش دهد.

آیا ممکن است در گرم شدن چربی ترانس ایجاد شود؟

روغن های پخت و پز، زمانی که گرم می شوند، ممکن است مقادیر کمی چربی ترانس ایجاد کنند. با این حال، غلظت ناچیز کمتر از 1٪  خواهد بود. پس جای نگرانی برای این مورد نخواهد بود.

رد شدن از مرز نقطه دود 

تمام روغن زیتون ها دارای نقطه دود نسبتا بالایی هستند که معمولاً تحت تأثیر پخت و پز خانگی قرار نمی گیرد. اما نقطه دود تنها عامل ارزیابی یک روغن نیست.
برای اینکه بدانیم چه روغنی مناسب تر است شرایط زیادی وجود دارد که دو تا از اصلی ترین آن ها نقطه دود و دیگری پایداری روغن است.
روغن زیتون دارای نقطه دود نسبتا بالایی است ولی از آن مهم تر پایداری بالای این روغن می باشد.
تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون در تولید ترکیبات پایدارترین روغن پخت و پز در زیر حرارت است و از روغن های پخت و پز که نقطه دود بالاتری دارند بهتر عمل می کند. یکی از دلایل این امر این است که روغن زیتون حاوی فنول ها و آنتی اکسیدان هایی است که از تجزیه آن در هنگام گرم شدن محافظت می کند.
عامل مهم دیگر ترکیب اسیدهای چرب روغن است (چربی های تک غیراشباع مانند روغن زیتون در مقابل اکسیداسیون بهتر از چربی های چند غیر اشباع مانند سویا و ذرت مقاومت می کنند).
علاوه بر این، بعید است که هنگام پخت و پز از نقطه دود روغن زیتون تجاوز کنید. زیرا معمولا در سرخ کردن های عمیق از روغن سرخ کردنی استفاده می شود.
در نهایت اگر به این نتیجه می رسیم که روغن زیتون می تواند بهترین گزینه برای پخت پز باشد و روغن زیتون مانیاد و خواص و ویژگی های منحصر به فردی که دارد می تواند بهترین انتخاب برایتان باشد.
روغن زیتون
و اگر هم به روغنی برای سرخ کردن های عمیق نیاز دارید پیشنهاد ما روغن سرخ کردنی مانیاد می باشد که نظیر آن از لحاظ سلامتی در ایران موجود نیست.
روغن سرخ کردنی
روغن سرخ کردنی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.