تاثیر روغن زیتون در هضم غذا

تاثیر روغن زیتون در هضم غذا

تاثیر روغن زیتون در هضم غذا: یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، سنگینی بعد از غذا و هضم نشدن درست غذا هست.

سوال اینجاست آیا روغن زیتون در هضم غذا تاثیر گذار است؟ می خواهیم در این مطلب فرآیند هضم غذا و دلیل سنگینی بعد از خوردن غذا را و راه حل این موضوع به صورت کامل برایتان شرح دهیم، پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

 

فرآیند هضم غذا چگونه است؟

هضم غذا یعنی غذایی که خورده شده توسط اسید های معده در طی عملیاتی خرد شود.این غذاها تکه و ریز می شود و با کمک جریان خون در کل بدن جذب می شود. البته این فرآیند متناسب به غذای خرده شده بین 24 الی 72 ساعت به زمان لازم دارد برای هضم کامل غذا. برای مثال خوردن غذای سنگینی مثل آبگوشت به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد و خوردن غذایی هم چون تخم مرغ پخته به زمان کمتر، و البته میزان غذا هم در هضم غذا تاثیر دارد، یعنی حجم غذای خورده شده هم می تواند این فرآیند را طولانی تر کند.

 

مختصری در مورد هضم غذا در بدن

غذا از طریق دهان وارد بدن می شود. بعد از این که غذا از گلو پایین می رود فرآنید هضم غذا شروع به کار می کند. غذا بلافاصله بعد از این که وارد معده می شود، اسید ها شروع به ریز کردن غذا می کند. بعد از تکه کردن غذا توسط اسید های معده، غذاهای تکه و ریز شده وارد روده کوچک می شوند، از این مرحله نوبت به فعالیت دستگاه گوارشی و آنزیم های کبد، صفرا و پانکراس شروع می شود.

طبق پژوهش های انجام شده زمان فرآیند هضم غذا در مردا و زنان زمانی متفاوت می باشد. به طور تقریبی دوروز طول می کشد تا غذا از روده بزرگ عبور نماید. این زمان در آقایان می تواند یک روزو نیم باشد. طبق گزارشات خانم ها بیشتر از آقایان دچار مشکلات و اختلالات گوارشی هستند و این زمان متفاوت هضم غذا را شاید بتوان دلیلی بر آن دانست.

اما مسائل دیگری هم هستند که ممکن است روند هضم غذا را طولانی کنند مانند بیماری هایی از قبیل: بیماری کرو، سندروم روده تجریک پذیز و دیورتیکولیت.

خوب اما راه حل این اختلالات و زمان زیادی که در برخی برای هضم غذا نیاز است چیست؟

 

چه چیزهایی به هضم غذا کمک می‌کند؟

در ابتدا نیاز است که بدانیم چه چیز های می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. کی از نکاتی که پژوهشگران بزرگ دنیا باهم در آن اتفاق نظر دارند، تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی و ورزش مداوم و روزانه است. رعایت این سه نکته می تواند تا حد بسیار زیادی تمام مشکلات گوارشی و هضم غذا را حل نماید.

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی درست را اگر بخواهیم برایتان معنی کنیم، باید بگوییم که اجتناب از خوردن روغن ها با چربی ترانس بالا و اسید های غیر اشباع .

این روغن ها بیشتر در فست فود ها و غذاهای جدید پرکالری استفاده می شود. اما شما می توانید با استفاده از یک روغن زیتون مخصوصا روغن زیتون مانیاد که جتی از آن می توانید برای سرخ کردن های غیر عمیق استفاده کنید تا حد زیادی سیک زندگی سالم و یک رژیم غذایی سالم را رعایت کنید.

روغن زیتون چگوته به هضم غذا کمک می کند؟

روغن زیتون دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و پلی فنول و اسیداولئیک می باشد که مانند یک داروی ضد التهابی می تواند در بدن عمل کند. روغن زیتون می تواند مانند یک داروی مسکن برای بدن شما باشد و مانند یک دارئی مسکن برای بدنتان عوارض نداشته باشد. موارد گفته شده می تواند روی هضم غذا تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و با جلوگیری از التهاب در معده و روده هضم غذا را تسریع نماید.

یکی از مشکلاتی برای دیر هضم شدن غذا در افراد وجود دارد میکروب معده است. روغن زیتون با خاصیت ضد میکروبی می تواند به هضم غذا در این افراد نیز کمک کند و باعث هضم آسان غذا در این افراد شود.

 

تأثیرات روغن زیتون برای هضم غذا

همان طور که در بالا گفته شد روغن زیتون دارای مقادیر زیادی از اسید های چرب تک غیر اشباع است که یکی از شناخته شده ترین آن ها اسید اولئیک می باشد.

بی شک روغن زیتون یکی از سالم ترین روغن های خوراکی می باشد که دارای خواص و فواید بسیاری زیادی می باشد که با مصرف آن مواد مغذی محلول در چربی دستگاه گوارش به شدت زیاد می شود و از این رو می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در هضم غذا داشته باشد .

این روغن هم چنین باعث روان شدن مدفوع و چلوگیری از بیماری یبوست هم می شود. یعنی می توان از روغن زیتون به عنوان ملین هم استفاده کرد، اما بدون عوارض ملین های شیمیایی و بدون ایجاد وابستگی.

پیشنهاد می شود این روغنزیتون را جز لاینفک رژیم غذاییتان کنید.

 

تاثیر روغن زیتون روی معده

تا این لحظه در مورد تاثیرات روغن زیتون بر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن گفتیم اما به جزئیات تاثیر این روغن بر معده نپرداختیم. اسید معده با مصرف روغن زیتون افزایش می یابد و افزایش اسید معده می تواند هضم غذا را بهبود بخشد آن را تسریع نماید.

هم چنین علاوه بر تاثیر در هضم غذا، روغن زیتون با خواص ضد باکتریایی می تواند باعث از بین رفتن باکتری مضر هلیکوباکتر شود و در نتیجه می توان گفت روغن زیتون در پیشگیری از بیماری زخم معده هم می تواند نقش مفیدی داشته باشد.

هم چنین خوردن روغن زیتون باعث کاهش اشتها شده و باعث احساس سیری می شود، در نتیجه حجم غذای مصرفی کمتر می شود که در بالا اشاره کردیم هرچه حجم غذا کمتر باشد هضم آن سریع تر و راحت تر می باشد.

 

نحوه مصرف روغن زیتون

بهترین و آسان ترین روش روغن زیتون استفاده از آن در همه امور است. یعنی بهتر است شما روغن زیتونی انتخاب کنید که بتوانید از آن در سالاد، پخت و پز، سرخ کردن، برنج گذاشتن، کیک پزی و مصارف قنادی استفاده کنید، که روغن زیتون مانیاد با توجه به تصفیه شده و بدون بو بودن آن و هم چنین نقطه دودو پایداری بالایی که دارد می تواند بهترین انتخاب باشد.

برای خرید و دیدن قیمت روغن زیتون مانیاد روی عکس زیر کلیک کنید.

روغن زیتون
روغن زیتون

کلام پایانی

امید است با خواندن این مطالب به اهمیت مصرف روغن زیتون جای دادن آن در رژیم غذایی خود پی برده باشد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.