آیا روغن زیتون باید در یخچال نگهداری شود؟

آیا روغن زیتون باید در یخچال نگهداری شود؟ افسانه که اغلب در رابطه با روغن زیتون تداوم یافته است، “تست  گذاشتن روغن زیتون در یخچال” است، یک آزمایش ظاهراً ساده خانگی برای اصالت روغن زیتون. این افسانه به قدری گسترده است که حتی ممکن است نسخه های متناقضی از آزمایش را مشاهده کنید، برخی می گویند اگر روغن شما واقعی باشد باید جامد شود و برخی دیگر می گویند اگر واقعی باشد نباید جامد شود.ای کاش به همین راحتی بود! متاسفانه این “تست” کاملاً نادرست و گمراه کننده است.

آیا روغن زیتون باید در یخچال نگهداری شود؟

تقریباً همه روغن ها در دماهای سرد کدر می شوند و در نهایت جامد می شوند. روغن ها در زمان جامد شدن باهم متفاوت اند اما با این حال، زمان و سطح سرمای مورد نیاز برای رسیدن به مرحله انجماد تا حد زیادی تحت تأثیر ترکیبات شیمیایی کلی روغن قرار دارد. اینها شامل محتویات زنجیره های اسیدهای چرب اشباع مانند اسید پالمیتیک یا استئاریک است که می تواند نقطه ذوب تری گلیسیریدها (مواد اصلی تشکیل دهنده تقریباً 98 درصد از روغن ها و چربی ها)، وجود موم های طبیعی و سایر ترکیبات موجود در روغن را تغییر دهد.
مشخصات یک روغن زیتون، بسیار متنوع است، و تحت تاثیر عوامل طبیعی بسیار زیادی است که بسته به منطقه، فصل و نوع زیتون متفاوت است که این شامل:
  • نوع زیتون
  • شرایط رشد فصلی
  • عرض جغرافیایی کشور مبدا
  • زمان برداشت
  • روش های پردازش

می شود.

 

همه این عوامل بر مشخصات نهایی روغن زیتون تأثیر می گذارد و حتی زیتون از همان درختان می تواند روغنی تولید کند که سال به سال متفاوت است. از آنجایی که زیتون یک میوه است، پوست دارای موم های طبیعی است که از میوه در هنگام رشد محافظت می کند. شواهد این واکس ها را می توان در محصول نهایی ردیابی کرد. این موم های طبیعی مضر نیستند، اما محدوده یافت شده متغیر است و برخی از تامین کنندگان حتی روغن را خنک و فیلتر می کنند تا موم های قابل مشاهده را برای اهداف ظاهری حذف کنند تا روغن صیقلی تری تولید کنند که بر دمای انجماد روغن نیز تأثیر می گذارد. در نهایت، به منظور دستیابی و حفظ یک طعم ثابت، برخی از تولیدکنندگان ممکن است انواع مختلفی از روغن زیتون را از انواع مختلف زیتون یا مناطق مختلف مخلوط کنند. این همچنین بر زمان و سطح سرمای مورد نیاز برای رسیدن به مرحله انجماد تأثیر می گذارد.

چرا روغن زیتون باید در یخچال نگهداری نکنیم

روغن زیتون با نگهداری در یخچال تغییر می کند. روغن زیتون وقتی در دمای سرد قرار می گیرد کریستال تشکیل می دهد و شروع به جامد شدن می کند. هنگامی که روغن زیتون به دمای اتاق برمی گردد، روغن به حالت مایع خود باز می گردد.
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که گرم کردن و خنک‌کردن مکرر، مانند نگهداری آن در یخچال در بین استفاده‌ها  به روغن فشار وارد می‌کند و لزوماً عمر مفید روغن را کم می کند.
علاوه بر این، بازگرداندن روغن زیتون به دمای اتاق برای استفاده وقت گیر می باشد.
هیچ تست خانگی جادویی ساده ای برای بررسی اصالت روغن زیتون وجود ندارد. روغن زیتون در طیف وسیعی از زمان و دما در معرض کریستال و یا جامد شدن است.
روش نگهداری روغن زیتون در یک کمد یا انباری تاریک خنک است. اطمینان حاصل کنید که روغن زیتون شما نیز محکم بسته شده باشد و روغن زیتون را در بسته بندی های استانداردی خریداری کنید که بتوانید به راحتی در حالت کیپ شده آن را نگهداری کنید.
آیا روغن زیتون باید در یخچال نگهداری شود؟


برخی از افراد بر این باورند که می‌توانید از یخچال برای تست اصالت روغن زیتون استفاده کنید. این 100% غلط است. هیچ تست خانگی قابل اعتمادی برای بررسی صحت روغن زیتون وجود ندارد.
اگر به دنبال اطمینان از اینکه روغن زیتونی که خریداری می کنید مطابق با استانداردهای جهانی کیفیت و خلوص روغن زیتون است، به دنبال مجوزات و مهر های آن باشید. مثل سیب سلامت،Iso 9001 ،Iso 22000، نشان استاندارد، نشان حلال جهانی و از این موارد که روغن زیتون مانیاد همه آن ها را دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.