تاثیر روغن زیتون بر سرطان

تاثیر روغن زیتون بر سرطان

تاثیر روغن زیتون بر سرطان

تاثیر روغن زیتون بر سرطان: سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است. همانطور که همه ما می دانیم، یک رژیم غذایی سالم، کلیدی برای داشتن سلامتی است. روغن زیتون از دیرباز با کاهش احتمال مرگ ناشی از سرطان همراه بوده است. اخیراً، در سال 2022، مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد نشان داد افرادی که حداقل 1.5 قاشق چای‌خوری روغن زیتون در روز مصرف می‌کنند، 17 درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از سرطان هستند.

محققان سال هاست که مکانیسم هایی را برای چگونگی جلوگیری از سرطان توسط روغن زیتون مطالعه می کنند. دلیل آن احتمالاً یک عامل واحد نیست، بلکه روش‌های متعددی است که مصرف روغن زیتون از بدن ما محافظت می‌کند.

مشخصات اسیدهای چرب

نوع چربی رژیم غذایی مصرفی به عنوان یک عامل خطر برای سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته است. حقایق حیوانی و اشباع شده با افزایش خطر سرطان مرتبط است. روغن زیتون حاوی انواع اسیدهای چرب است که سالم تلقی می شوند و در پیشگری از این سرطان موثر شناخته شده است.

آنتی اکسیدان ها

روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است که برای توانایی آنها در پیشگیری و مبارزه با سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را در بدن شما از بین می برند و آنها را خنثی می کنند که می تواند از سرطانی شدن سلول ها جلوگیری کند.
در مطالعات توجه ویژه ای به برخی آنتی اکسیدان های خاص موجود در روغن زیتون، اولئوکانتال و هیدروکسی تیروزول می شود.

اولئوکانتال

آنتی اکسیدان فنولی، اولئوکانتال، سلول های سرطانی را از بین می برد. اولئوکانتال زمانی ساخته می شود که زیتون ها را له می کنند تا روغن زیتون درست شود. این ترکیب می‌تواند لیزوزوم‌های سلول را سوراخ کند، جایی که سلول‌ها زباله‌ها را دفع می‌کنند. سلول‌های سرطانی اغلب لیزوزوم‌های بزرگ‌تر و متعددتری دارند که آن‌ها را نسبت به سایر سلول‌ها در برابر اولئوکانتال آسیب‌پذیرتر می‌کند. هنگامی که لیزوزوم ها توسط اولئوکانتال آسیب می بینند، سلول به جای 16 تا 24 ساعت عادی در عرض 30 دقیقه می میرد. قابل ذکر است که اولئوکانتال به سلول های سالم آسیب نمی رساند. این تحقیق بر روی سلول های تومور سینه، پانکراس و پروستات انجام شده است.

هیدروکسی تیروزول

هیدروکسی تیروزول، ترکیب آنتی اکسیدانی دیگری که در روغن زیتون یافت می شود، در مطالعات نشان داده شده است که اثر ضد توموری بر روی چندین سرطان از جمله روده بزرگ، سینه، پانکراس، لوسمی و ملانوم دارد. هیدروکسی تیروزول تکثیر سلولی را کاهش می دهد و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

چه روغن زیتونی برای پیشگری از سرطان باید مصرف کنم؟

بهترین منبع پلی فنول های، روغن زیتون است. مقدار پلی فنل موجود در روغن زیتون به زمان برداشت زیتون، انواع زیتون های مورد استفاده و عوامل دیگر بستگی دارد. در حالی که نمی توانید با اطمینان از محتوای پلی فنول هر روغن زیتون مطلع شوید، می توانید پلی فنول های موجود در روغن زیتون را با چشیدن آن در خانه تشخیص دهید. به گفته دکتر واسیلیس واسیلیو از دانشگاه ییل، «وقتی روغن زیتونی می خورید که حاوی مقدار زیادی [اولئوکانتال] است، کمی در گلو می سوزید. ممکن است فکر کنید که این کیفیت بدی است، اما برعکس است، این [اولئوکانتال] است.

اگر به دنبال روغن زیتونی با چنین خواصی هستید حتما روغن زیتون مانیاد را تست کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.