کلسترول بالا در کمین جوانان

کلسترول بالا در کمین جوانان

وقتی خبر بالا بودن کلسترول در بین افراد نزدیک خود می‌شنوید چه چیزی برای شما قابل توجه است؟ آیا فردی که کلسترول بالایی دارد، یک کودک است یا جوان و میانسال؟ به احتمال زیاد، پاسخ مثبت است. کلسترول بالا معمولاً با افراد مسن مرتبط است. و در بین ایشان بیشتر اتفاق می‌افتد.

با این حال، این بدان معنا نیست که افراد جوان تر نمی توانند HDL، LDL و کلسترول کل را خارج از محدوده سالم تجربه کنند. به دلایل مختلف – از جمله عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی و وزن بدن – افراد جوان در سنین نوجوانی و 20 سالگی ممکن است خود را در این موقعیت بیابند.

کشف کلسترول بالا در سنین پایین می تواند ناراحت کننده باشد. اما شما بدون گزینه برای درمان و پیشگیری نیستید. آنچه را که باید در مورد زندگی با هیپرلیپیدمی (معروف به کلسترول بالا) به عنوان یک فرد جوان بدانید، در مانیاد فود و در این مقاله خواهید خواند.

کلسترول بالا در کمین جوانان

آیا ممکن است افراد جوان کلسترول بالا داشته باشند؟

به طور کلی، کلسترول بالا برای افراد میانسال یا مسن نسبت به افراد جوان رایج تر است. گفتنی است، کلسترول بالا وضعیتی نیست که فقط در افراد مسن رخ دهد.

اگرچه شیوع کمتری دارد، اما ممکن است افراد در سال‌های جوان‌تر به هیپرلیپیدمی (همچنین هیپرکلسترولمی) مبتلا شوند. حتی کودکان خردسال هم گاهی ممکن است این مشکل را داشته باشند.

اگر به عنوان یک فرد جوان کلسترول بالایی دارید، مهم است که در مورد مدیریت وضعیت خود آگاه و فعال باشید. چربی خون بالا در هر سنی خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

و طبق یک مطالعه در سال 2020، هر چه جوان‌تر کلسترول بالا داشته باشید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در طول زندگی شما بیشتر است.

محققان در این مطالعه دریافتند که آسیب شریانی ناشی از افزایش کلسترول LDL (بد) تجمعی به نظر می‌رسد و ادامه درمان را در اوایل زندگی حیاتی‌تر می‌کند.

 

میزان کلسترول بالا در بزرگسالان جوان چقدر شایع است؟

کلسترول بالا در بزرگسالان از آنچه انتظار دارید شایع تر است.

محققان در یک مطالعه اخیر مشخص کردند که 26.3 میلیون جوان آمریکایی (18 تا 39 ساله) در سال 2021 کلسترول LDL (بد) بالایی داشتند. این 27٪ از جمعیت در آن سن است.

هیپرلیپیدمی معمولاً هیچ علامتی ندارد، بنابراین تنها راه برای اطلاع از وجود آن انجام آزمایش است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به افراد 20 ساله و بالاتر که در معرض خطر کم بیماری های قلبی عروقی هستند توصیه می کند هر 5 سال یک بار آزمایش بدهند.

به افراد مبتلا به عوامل خطر (مانند چاقی یا سابقه خانوادگی حمله قلبی) توصیه می شود که کلسترول خود را به دفعات بیشتر بررسی کنند.

 

سطح کلسترول سالم بر اساس سن و جنس

در اینجا یک راهنمای سریع برای سطوح کلسترول بر اساس سن و بر اساس دستورالعمل های سال 2018 ارائه شده است:  (توجه: از آنجایی که کلسترول HDL نوع “خوب” است، مقادیر بالاتر آن معمولاً بهتر است.)

 

چه چیزی باعث کلسترول بالا در بزرگسالان جوان می شود؟

گاهی اوقات، داشتن کلسترول بالا در جوانی به سادگی یک شانس ژنتیکی است. هیپرکلسترولمی خانوادگی (FH) یک بیماری ارثی است که باعث می شود بدن به طور غیر طبیعی کلسترول LDL را بازیافت کند.

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا، از هر 200 بزرگسال، 1 نفر دارای این جهش ژنتیکی است (اگرچه تنها حدود 10 درصد از آن آگاه هستند). در صورت عدم درمان، FH معمولاً به بیماری عروق کرونر قلب تبدیل می شود.

برای برخی از بزرگسالان جوان، سایر عوامل سلامت و سبک زندگی نقش اصلی را در ایجاد کلسترول بالا ایفا می کنند، مانند:

  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • داروهای خاص
  • سبک زندگی بی تحرک

رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده، سدیم و قندهای افزوده (و فیبر کم) ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد.

ابتلا به دیابت نیز ممکن است بر تعداد بیماران تأثیر بگذارد. وضعیتی که دیس لیپیدمی دیابتی شناخته می شود می تواند کلسترول LDL (بد) شما را افزایش دهد و کلسترول HDL (خوب) را کاهش دهد.

مصرف چربی های حیوانی که اشباع شده هستند خطر ابتلا را بالا می‌برند. به همین منظور سعی کنید از روغن های گیاهی غیر اشباع مانند روغن زیتون مانیا فود و روغن ها ذرت و کانولا استفاده کنید که به روش پرس سرد استخراج شده اند.

چگونه سطح کلسترول را در بزرگسالان جوان کاهش دهیم؟

بزرگسالانگزینه های مختلفی برای درمان کلسترول بالا دارند. اگر تشخیص این بیماری را دریافت کرده اید، با پزشک در مورد بهترین راه های درمان آن صحبت کنید.

برخی از استراتژی هایی که ممکن است پزشک توصیه کند عبارتند از:

  • حفظ وزن متوسط
  • خوردن یک رژیم غذایی با چربی های اشباع و ترانس، سدیم و قندهای اضافه شده کم
  • داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان
  • سیگار نکشیدن
  • کاهش مصرف الکل
  • مصرف استاتین ها یا سایر داروهای کاهش دهنده کلسترول
  • افزایش فعالیت بدنی به حداقل 30 دقیقه در روز
  • افزودن مکمل های طبیعی به رژیم دارویی
  • مصرف روغن های غیر اشباع شده

ماهی سالمون و نقش آن در کاهش کلسترول

سخن پایانی مانیاد فود

تشخیص کلسترول بالا در جوانان، 20 تا 30 سالگی ممکن است نگران کننده باشد، اما قابل درمان است. با پروتکل مناسب دارو، اصلاح شیوه زندگی یا هر دو، ممکن است بتوانید اعداد آزمایش کلسترول خون خود را به محدوده سالم تری منتقل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.