تفاوت روغن مایع با روغن جامد

تفاوت روغن مایع با روغن جامد

تفاوت روغن مایع با روغن جامد و اینکه کدام بهتر است؟

تفاوت روغن مایع با روغن جامد: در دسته بندی های روغن های خوراکی می توان روغن ها را به دو دسته مایع و جامد تقسیم کرد. این روغن ها هرکدام مزایا و معایبی دارند که با توجه به این مزایا و معایب هر روغن طرفدار خاص خودش را دارد. یکی از مسائل اصلی این است که کدام نوع از این روغن ها برای سلامتی مفید تر و کدام مضر تر است. نکته مهم دیگر این دو نوع روغن وجه تفاوت آن هاست که قصد داریم در ادامه مطلب به آن بپردازیم، پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

اگر وارد فروشگاهی برای خرید روغن شوید در قفسه های روغن بیشتر روغن های مایع به چشم می حورد و مقدار کم تری قوطی های حلبی برای روغن جامد هم ممکن است وحود داشته باشد. البته امروزه روغن دیگری تحت عنوان روغن نیمه جامد هم تولید شده که در مطالب بعدی به آن می پردازیم.

در گذشته یکی از پرطرفدارترین روغن هایی که مردم مصرف می کردند روغن جامد بود، اما امروزه کم تر کسی از روغن جامد استفاده می کند و اکثر مردم تمایل به مصرف روغن مایع داند اما دلیل این نوضوع چیست؟

دانشمدان در سال های احیر بسیار زیاد در مورد ساحتار روغن جامد که می تواند برای سلامتی آسیب زا باشد صحبت کرده اند و مردم هم با توجه به این صحبت ها دیگر مصل گذشته از روغن جامد استفاده نمی کنند.

 

روغن جامد چگونه تولید می شود؟

روغن جامد روغنی است که در محیط اتاق به صورت جامد است همانند عکس زیر و وقتی تحت حرارت قرار بگیرد به مایع تبدیل می شود.

 

تفاوت روغن مایع با روغن جامد
تفاوت روغن مایع با روغن جامد

 

روغن های جامد به خودی خود جامد نیستند، یعنی وقتی روغن از دانه های گیاهان استخراج می شود به حالت مایع است و برای جامد شدن تحت فرایند های شیمیایی قرار می گیرند و از مایع به جامد تبدیل می شوند.

در این فرآیند شیمیایی برای تبدیل روغن مایع به روغن جامد از هیدروژن استفاده می کنند و به روغن مایع هیدروژن اضافه می کنند. به این فرآیند هیدروژنه نیز می گویند. اگر بخواهیم علمی تر این مسئله رو توضیح دهیم، باید این طور بگوییم که روغن مایع دارای پیوند دوگانه و بعضا سه گانه هستند و برای این که تبدیل به روغن جامد شود باید این پیوند ها به حالت اشباع تبدیل شوند. برای این منظور روغن یاید از پیوند دو یا سه گانه به یک گانه تبدیل شود که برای این کار از هیدروژن استفاده می شود.

علاوه بر فرآیند هیدروژنه در تبدیل روغن مایع به جامد از یک فلز نیز به عنوان کاتالیزور استفاده می شود. به این صورت که فلز دارای ذرات ریز نیکل و پلاتین هستند وارد فرآیند تبدیل روغن مایع به جامد می شوند و سپس خودشان از ترکیب خارج می شوند و روغن مایع بخ جامد تبدیل می شود. درسته که بعد از تبدیل ماده شیمیایی اضافه شده از روغن حارج می شود اما بهرحال طی یک فرآیند شیمیایی این تبدیل صورت گرفته و ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

 

فواید روغن جامد

با توجه به توضیحات بالا و توضیح چگونگی تبدیل روغن مایع به روغن جامد به این فکر می کنیم کخ حتما روغن جامد فواید و ویژگی هایی دارد که برای بدست آوردنش انقدر تلاش می شود.

از سوی دیگر نداشتن اقبال عمومی نسبت به این روغن فواید آن را دچار شک و شبهه می کند، اما اگر تا آخر با ما باشید پاسخ تمامی سوال هایتان را خواهید گرفت.

چند مورد از فواید و ویزگی های روغن جامد:

عطر و طعم مطلوب غذا 

یکی از مصرف کنندگان اصلی روغن جامد رستوران ها و قنادی ها هستند و اگر از آشپز هایشان سوال کنید که چرا از روغن جامد استفاده می کنید قطعا در پاسخ به سوال شما خواهند گفت که عطر و طعم غذا با روغن جامد بهتر می شود. اگر از بزرگتر ها که در سال های اخیر با روغن جامد هم سوال کنید دقیقا چنین پاسخی دریافت خواهید کرد. پس یکی از فواید  و ویژگی های روغن جامد عطر و طعمیست که به غذا می دهد.

 

حرارت پذیری زیاد

روغن ها برای اینکه در مقابل حرارت زیاد نسوزند به دو عامل احتیاج دارند. یکی پایداری بالای روغن و دیگری نقطه دود بالا، که روغن جامد هردو این عوامل را دارد و در برابر حرارت بسیار مقاوم است در حالی که روغن های مایع عادی این خصیصه را ندارند و فقط روغن های مایع سرخ کردنی  دارای پایداری و نقطه دود بالا هستند.

 

ماندگاری طولانی

ماندگاری بالا یکی از ویژگی های بسیار خوب روغن جامد می باشد. این ویژگی هم برای تولید کننده روغن و هم برای مصرف کننده روغن بسیار حائز اهمیت است. روغن جامد در اکثر شرایط محیطی سالم باقی می ماند، در حالی روغن های مایع ممکن است در شرایط مشابه و قرار گیری در برابر اکسیژن به سرعت فاسد شود.

 

مرقون به صرفه بودن

یکی دیگر از ویژگی های روغن جامد مرغون به صرفه بودن آن نسبت به روغن مایع است. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم باهزینه برابر برای خرید روغن مایع و روغن جامد، با روغن جامد می توانید بیشتر پخت و پز نمایید.

معایب روغن جامد

قطعا در مورد معایب روغن جامد شنیده اید. در مورد معایب روغن جامد و اثرات منفی آن در رسانه ها و فضای جامعه جوری صحبت شده است که افراد حس می کنند با خوردن یک وفده غذای پخته شده با روغن جامد دچار انواع بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان ها و هر بیماری دیگری می شوند، اما این گونه نیست، و روغن جامد هم مصل خیلی از مواد غذایی که مصرف می کنید معایبی دارد.

بزرگترین عیبی که روغن جامد دارد، میزان چربی ترانس بالای این روغن است. در قسمت نحوه چگونگی تولید روغن جامد توضیح دادیم که روغن جامد از طریق هیدروژنه از روغن مایع به جامد تبدیل میشود که این فرآیند باعث به وجود اسید های چرب اشباع می شود و باعث می شود که بتوان از روغن جامد به عنوان یک روغن با چربی اشباع بالا شناخت. این اسید چرب ترانس ایجاد شده در روغ جامد برای سلامت بدن مضر می باشد.

یکی از مشکلاتی که مصرف اسید چرب ترانس می تواند بوجود بیاورد افزایش کلسترول بد خون است. افراد زیادی در جامعه دچار مشکلات قلبی و عروفی هستند و کلسترول خونشان بالا است، استفاده از روغن هایی با اسید چرب ترانس بالا چه مایع چه جامد می تواند باعث تشدید بیماری شان شود.

دیگر تفاوت روغن مایع با روغن جامد

یکی دیگر از عیب هایی که معتقدند روغن جامد دارد هضم سخت مواد غذایی پخته شده با آن اتست. دانشمندان معتقدند هضم روغن جامد برای دستگاه گوارش سخت است و می تواند برای افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند مشکل ایجاد کند.

در مقابل روغن های گیاهی مثل روغن ذرت، روغن کنجد،روغن زیتون دارای چربی ترانس نیستند و بسیار برای سلامتی منفعت دارند و هم چنین میزان اسیدهای چرب اشباع کمتری وجود دارد، با این تفاسیر استفاده از روغن های مایع ذکر شده علاوه بر ایجاد نکردن کلسترول بد خون، باعث افزایش کلسترول خوب خون می شود. هم چنین این روغن ها برای افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند به شدت توضیه می شود.

 

روغن مایع استفاده کنیم یا جامد؟

با توجه به مطالب بالا باید بگوییم که روغن مایع با شرایط فعلی تولید روغن جامد مناسب ترین انتخاب است. روغن جامد با توجه به فوایدی که خدمتتان عرض کردیم دارای معایبی غیر قابل چشک پوشی است و مصرف زیاد آن می تواند برای سلامتی زیان بار باشد. روغن جامد می تواند موجب رسوب در رگ های انسان و در نتیجه معده و روده کار سختی برای هضم غذا داشته باشند.

این درحالی است که روغن های گیاهی که در بالا از آن ها نام بردیم علاوه بر نداشتن این مشکلات فواید بسیار زیادی هم دارند که می توانید در همین سایت آن هارا مطاله نمایید.

اما نکته قابل ذکر این است که همه روغن های مایع اینگونه توضیح دادیم نیستند و روغن های مایعی هم در بازار وجود دارد که دارای چربی ترانس و اسید های چرب اشباع زیاد باشند.

توضیحاتی که در مورد روغن های گیاهی و فواید آن ها خدمتتان عرض کردمی در مورد روغن های مانیاد استو نه روغن های دیگر.

روغن های مانیاد، مثل روغن زیتون، زوغن کنجد، روغن کنجد کانولا، روغن ذرت کانولا و حتی روغن سرخ کردنی مانیاد روغن های زیرو ترانس می باشد و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

آیا روغن جامد برای سرخ کردن مناسب است؟

 

همان طور که در اوایل این مطلب گفتیم روغنی برای سرخ کردن مناسب است که دو خصیصه ی پایداری و نقطه دود بالا را داشته باشد. و روغن جامد هردو این هارا دارست پس می تواند انتخاب خوبی برای سرح کردن باشد زیرا در جرارت بالا نمی سوزد. اما آیا با توجه به مضرات و چربی ترانس بالایی که این روغن راد شما این روغن را برای سرخ کردن انتخاب می کنید؟

در صورتی که روغن سرخ کردنی مایع مانیاد که یک روغن ترکیبی با فرمولاسیون خاص است که توسط شرکت مانیاد برای اولین بار به تولید رسیده و با داشتن پایداری بالا و نقطه دود بالا می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

چند مورد از ویژگی های روغن سرخ کردنی مانیاد:

  • تصفیه شده و بدون بو
  • غیر تراریخته
  • مقاوم در برابر حرارت بالا
  • شفاف و بدون پالم
  • مخصوص سرخ کردن های عمیق
  • دارای سیب سلامت از سازمان غذا و دارو IFDA
  • دارنده سیسنم مدیریت کیفیت Iso 9001
  • دارنده سیستم ایمنی مواد غذایی Iso 22000
  • دارنده نشان استاندارد
  • دارنده نشان حلال جهانی
  • واحد نمونه برتر جهاد کشاورزی
  • استخراج روغن به روش پرس
  • بدوت استفاده از هرگونه مواد شیمیایی
  • دارای ویتامین های های K,E,A,D

روغن سرخ کردنی

مطالب مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.