کالری و ارزش غذایی سیب زمینی سرخ کرده چقدر است؟

کالری و ارزش غذایی سیب زمینی سرخ کرده چقدر است؟

سیب زمینی سرخ کرده یک غذای جانبی محبوب در رستوران های فست فود و خانه ها در سراسر جهان است. این میان وعده شور را می توان از ابتدا با استفاده از سیب زمینی تازه و روغن و چاشنی انتخابی شما تهیه کرد، اما بسیاری از آشپزهای خانگی به جای آن از سیب زمینی سرخ شده یخ زده استفاده می کنند. سیب زمینی سرخ شده منجمد فرآوری شده تجاری ممکن است با مواد اضافی مانند نشاسته ذرت، آرد برنج و طعم دهنده های مصنوعی تهیه شود. اگر می‌خواهید تمام مزایا و معایب همچنین ارزش غذایی سیب زمینی سرخ کرده و کالری آن را بدانید با ما در مانیاد فود همراه باشید.

در حالی که سیب زمینی – ماده اولیه سیب زمینی سرخ شده – یک غذای کم کالری و کم چرب است، سیب زمینی سرخ کرده معمولاً دارای چربی، کالری و سدیم بالایی است. اگر آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، هوشمندانه است که سیب زمینی سرخ کرده را باید در حد اعتدال مصرف کنید یا از روش پخت و پز بهتری استفاده کنید که محتوای چربی و سدیم آن را کاهش دهد.

حقایق تغذیه ای سیب زمینی سرخ کرده

اطلاعات تغذیه زیر توسط USDA برای یک وعده (100 گرم یا حدود 1/2 فنجان) سیب زمینی سرخ شده از سیب زمینی تازه و سرخ شده ارائه شده است.

 کالری  196
 چربی  13.1g
 سدیم  141mg
 کربوهیدرات  18.5mg
 فیبر  1.6g
 شکر  1.3g
 پروتئین  1.9g
 ویتامین C
 9.7mg

 

 

کربوهیدرات ها

در یک وعده سیب زمینی سرخ کرده 196 کالری و 18.5 گرم کربوهیدرات وجود دارد. با این حال، شمارش کالری بسته به نحوه تهیه سیب زمینی سرخ کرده می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، سیب زمینی سرخ کرده فست فود و سیب زمینی سرخ کرده رستورانی دارای کالری و کربوهیدرات بیشتری هستند. یک وعده سیب زمینی سرخ کرده خانگی حاوی حدود 1.6 گرم فیبر و 1.25 گرم قند طبیعی است. بقیه کربوهیدرات موجود در سیب زمینی سرخ کرده نشاسته است.

شاخص گلیسمی (GI) سیب زمینی سرخ کرده می تواند متفاوت باشد، اما اکثر تخمین ها عددی را بین 54 تا 75 قرار می دهند که آنها را به غذایی با گلیسمی متوسط ​​تا بالا تبدیل می کند.

چربی ها

طبق داده های USDA، سیب زمینی سرخ کرده معمولاً حاوی حدود 13 گرم چربی در هر وعده است. این شامل 1.8 گرم چربی اشباع شده، 5.4 گرم چربی غیراشباع چندگانه و 5.4 گرم چربی تک غیراشباع است.

سیب زمینی سرخ کرده فست فود احتمالاً دارای چربی کل و چربی اشباع بیشتری است. طبق داده های وزارت کشاورزی آمریکا، سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد حاوی 15.5 گرم چربی کل و 2.3 گرم چربی اشباع در هر وعده 100 گرمی است.

پروتئین

یک وعده سیب زمینی سرخ کرده حدود 1.9 گرم پروتئین فراهم می کند.

ویتامین ها و مواد معدنی

سیب زمینی سرخ کرده می تواند منبع خوبی از برخی ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C (9.7 میلی گرم)، ویتامین B6 (0.265 میلی گرم) و ویتامین K (16.3 میکروگرم) باشد. اما باز هم، مواد مغذی که از سیب زمینی سرخ شده دریافت می کنید می تواند به روش تهیه آن بستگی داشته باشد. پوست سیب زمینی حاوی مواد مغذی بیشتری است (مانند پتاسیم، فیبر و ویتامین های B)، بنابراین اگر سیب زمینی سرخ کرده را با پوست مصرف کنید، ممکن است از ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری بهره مند شوید.

مزایای سلامتی سیب زمینی سرخ شده

فواید سلامتی که از مصرف سیب زمینی سرخ کرده به دست می آورید احتمالاً از مواد مغذی موجود در سیب زمینی ناشی می شود. روغن و ادویه های مورد استفاده برای تهیه سیب زمینی سرخ شده به احتمال زیاد مزایای قابل توجهی ندارند و ممکن است با معایبی همراه باشند.

ممکن است از عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد

ویتامین C موجود در سیب زمینی ممکن است برای بدن مفید باشد. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که برای یک سیستم ایمنی سالم ضروری است. همچنین در ساخت بافت همبند قوی و ترمیم زخم نقش دارد. از آنجایی که ویتامین C نمی تواند در بدن ذخیره شود، باید در غذا مصرف شود. سیب زمینی سفید مواد مغذی مهمی را فراهم می کند، اما سایر غذاها، از جمله مرکبات و برخی سبزیجات سبز تیره، مغذی تر هستند.

ممکن است رشد اولیه مغز را بهبود بخشد

ویتامین B6 تامین شده توسط سیب زمینی برای رشد مناسب مغز در دوران بارداری و نوزادی مهم است. مصرف توصیه شده ویتامین B6 برای افراد باردار و شیرده در مقایسه با سایرین بیشتر است.

سیب زمینی و سبزیجات نشاسته ای B6 را تامین می کنند، اما باز هم، اگر سیب زمینی سرخ کرده مصرف می کنید، ممکن است این ماده مغذی را با مواد مغذی سالم کمتری مانند چربی و سدیم دریافت کنید. سایر منابع ویتامین B6 شامل مرغ، گوشت و ماهی است. اما به طور کلی با توجه به روغن و نمک زیاد آن زیاد منبع امنی برای ویتامین B6 نمی‌باشد.

جدول کامل کالری روغن ها

آلرژی

آلرژی به سیب‌زمینی خام نادر است، اما گزارش‌هایی وجود دارد که واکنش‌های آلرژیک شدید، از جمله آنافیلاکسی را ثبت کرده است. علائم خفیف ممکن است شامل سوزن سوزن شدن در دهان و لب ها باشد و ممکن است به دشواری در تنفس افزایش یابد.

روغن پخت و پز مورد استفاده برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده نیز ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. تحقیقات نشان داده است که روغن های تصفیه شده واکنش های آلرژیک ایجاد نمی کنند، زیرا حاوی پروتئین نیستند. اما روغن های تصفیه شده معایب زیادی را برای شما به همراه دارد.

اثرات نامطلوب

زمانی که سیب زمینی سرخ کرده در حد اعتدال مصرف شود، احتمالاً در اکثر افراد عوارض جانبی ایجاد نمی کند. اما اگر بیش از حد غذای نمکی مصرف می کنید، احساس نفخ ناشی از مصرف بیش از حد سدیم غیر معمول نیست. همچنین بالا رفتن فشار خون به دلیل مصرف بیش از حد ممکن است از دیگر معایب سیب زمینی سرخ شده باشد. به عنوان پیشنهاد باید بگوییم می‌توانید سیب زمینی را در منزل و به راحتی با روغن های استخراج شده با پرس سرد و با کیفیت بالا سرخ کنید. برای این امر لازم است به فروشگاه مانیاد فود سر بزنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

محصولات مانیاد

آخرین مقالات