بهترین روغن ها برای سوختگی و جای زخم | درمان سوختگی

بهترین روغن ها برای سوختگی و جای زخم

انواع روغن های مصرفی به عنوان درمان های خانگی بخصوص درمان سوختگی نیز بسیار مناسب هستند. این روغن ها می توانند به طور منظم برای مواردی مانند مراقبت از مو، درد، نیش حشرات و موارد دیگر استفاده شوند.

برخی از انواع روغن ها نیز می توانند برای درمان سوختگی های کوچک و جزئی استفاده شوند. از طرف دیگر سوختگی باید توسط پزشک ارزیابی شود. که چه درجه ای دارد و بهترین درمان چیست؟

ما در مانیاد فود شما را با بهترین روغن‌های مورد نیاز برای سوختگی، به‌ویژه سوختگی‌های درجه یک آشنا می‌کنیم. مطالعات نشان می دهد که این روغن ها نتیجه بخش هستند و استفاده از آن ها بسیار کمک کرده است.

 

اما بهترین روغن ها برای سوختگی کدامند؟

قبل از هر درمانی برای سوختگی و زخم حتما با پزشک و متخصص این امر مشورت کنید. چرا که اقدام خود سرانه می‌تواند منجر به عفونت و التهاب بیشتر زخم شود. همچنین دقت داشته باشید اکثر درمان های با روغن برای سوختگی ها برای درجه یک است و نباید در زخم های شدید مورد استفاده قرار بگیرد.

 

1. بابونه (بابونه یا ماتریکاریا)

بابونه به طور سنتی برای التیام زخم ها و پوست استفاده می شده است. همچنین یک افزودنی محبوب برای لوسیون ها و محصولات پوست است.

مانند آلوئه ورا دارای خواص نرم کننده، مرطوب کننده و جوان کننده پوست است. مطالعات نشان می دهد که بابونه ممکن است به بهبود سوختگی های جزئی کمک کند. این شامل آفتاب سوختگی نیز می شود.

2. اکالیپتوس (Eucalyptus globulus)

اکالیپتوس یک روغن موضعی محبوب به ویژه برای التیام زخم و سوختگی است. همچنین یک خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی دارد.

در بررسی علمی‌ای در سال 2015، اکالیپتوس برای سوختگی و همچنین سایر مشکلات پوستی مانند بریدگی، شپش و نیش حشرات مورد استفاده قرار گرفت. همچنین می تواند در جلوگیری از عفونی شدن سوختگی نقش داشته باشد.

3. عرعر (گونه عرعر)

بر اساس یک مطالعه در سال 2015،  روغن درخت عرعر، توجون، ممکن است به بهبود، جلوگیری از عفونت و تسکین التهاب به عنوان یک ضد میکروب کمک کند.

مطالعه ای در سال 2011 نیز نشان داد که برخی از گونه های سرو حاوی توجون نیز هستند. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که درخت عرعر همچنین حاوی پینن است. اعتقاد بر این است که این ترکیب به بهبود زخم ها کمک می کند و به طور بالقوه اسکارهای ناشی از سوختگی را به حداقل می رساند.

آیا تخم مرغ امگا 3 دارد؟ | تخم مرغ و امگا 3

4. اسطوخودوس (Lavandula angustifolia)

اسطوخودوس اغلب در مطالعات خاصیت روغن ها به عنوان یک درمان کننده عالی سوختگی ذکر شده است. دارای خواص تسکین دهنده درد، توانایی کاهش التهاب و فعالیت ضد میکروبی است.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که روغن اسطوخودوس به سرعت بهبود زخم کمک می کند. همچنین التهاب را در زنان تحت عمل جراحی در حین زایمان کاهش داد.

5. پونه کوهی (نوع اوریگانوم)

پونه کوهی فقط یک گیاه آشپزخانه ای نیست. روغن پونه کوهی یکی از پرمصرف ترین روغن ها است که شواهد قوی از فعالیت ضد میکروبی را نشان می دهد. همچنین در مورد زخم ها و سوختگی های موضعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

یک مطالعه در سال 2011 روی حیوانات، پماد زخم پونه کوهی، مریم گلی و خار مریم را بررسی کرد. این نشان داد که پونه کوهی می تواند به بهبود سریع تر زخم ها از جمله سوختگی کمک کند. و در یک بررسی در سال 2015، پونه کوهی (و مرزنجوش) نیز به عنوان تسکین دهنده درد ذکر شد.

6. نعناع فلفلی (Mentha piperita)

گونه‌های نعناع، ​​به‌ویژه نعناع فلفلی، سالهاست که در مدیریت درد موضعی مورد استفاده و تحقیق قرار گرفته‌اند. این تحقیقات می تواند آنها را برای درمان درد به ویژه برای سوختگی مفید کند.

در بررسی روغن های مسکن در سال 2011، نعناع فلفلی به عنوان یک مسکن بسیار موثر ذکر شده است. این بررسی در سال 2015 همچنین روغن نعناع را برای جلوگیری از بیماری و تسکین اسپاسم و درد عضلانی در نظر گرفت. همچنین به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند.

7. کاج

اسانس های کاج حاوی پینن هستند. مطالعات نشان می دهد که این امر التهاب را کاهش می دهد، پاتوژن ها را از بین می برد و جای زخم را کاهش می دهد. این موضوع  می تواند روغن کاج را برای درمان سوختگی مفید کند.

یک مطالعه در سال 2012 بر روی ترکیبات درختان کاج نیز نشان داد که آنها می توانند به عنوان یک التیام دهنده قابل توجه با خاصیت ضد التهابی زخم عمل کنند.

8. مریم گلی

گونه‌های مریم گلی نیز می‌توانند شفا دهنده سوختگی باشند. در بین انواع مریم گلی، مریم گلی (Salvia sclarea) یکی از رایج ترین و در دسترس ترین آن ها است.

مریم گلی آنتی باکتریال است که ممکن است به کاهش احتمال عفونت در سوختگی کمک کند. همچنین مریم گلی در بررسی سال 2010 و 2015 به دلیل قدرت ضد میکروبی آن مورد توجه قرار گرفته است. در این مطالعه حیوانی در سال 2011 در کنار پونه کوهی و مخمر سنت جان برای درمان زخم ها استفاده شد.

دستور پخت کیک شکلاتی با روغن زیتون

نحوه درمان سوختگی با روغن ها

هرگز روغن های خالص و رقیق نشده را مستقیماً روی سوختگی ها استفاده نکنید. این امر می تواند سوختگی را تشدید کنند،و باعث التهاب شود.

استفاده از روغن‌های ضروری برای درمان سوختگی‌های جزئی، در صورتی که به درستی استفاده شوند، کاملا بی‌خطر است. شما می توانید آنها را به روش های مختلف برای سوختگی اعمال کنید.

فشرده کردن روغن ها

یکی از راه های استفاده یک کمپرس ساده است. این بهترین روش استفاده برای سوختگی است.
برای ساختن:
  • حدود 5 قطره از روغن انتخابی خود را به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید روغن های مختلف را با هم مخلوط کنید.
  • پس از تکان دادن روغن با آب، پارچه تمیزی را خیس کرده و روی زخم بمالید.
  • این کار را تا زمانی که آب کمپرس تمام شود تکرار کنید.

به ساخت کمپرس و استفاده روزانه تا زمانی که زخم شروع به بهبودی کند ادامه دهید.

لوسیون یا پماد

روش دیگر استفاده از یک محصول مرطوب کننده با روغن های انتخابی شما است.

بهتر است زمانی که سوختگی ها در حال بهبودی هستند از این روش استفاده کنید این روش برای کمک به بهبود و مرطوب کردن پوست سوخته بهتر است نه برای جلوگیری از عفونت. از این روش برای سوختگی های تازه یا سوختگی های درجه دو استفاده نکنید.

هنگامی که التهاب فروکش کرد، روغن های ضروری خود را با یک لوسیون یا روغن حامل مخلوط کنید. 5 قطره روغن در هر اونس از محصول بهترین کارکرد را دارد.

برخی از بهترین روغن های حامل عبارتند از:
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن آووکادو
  • روغن جوجوبا
  • روغن آفتابگردان

مخلوط خود را مستقیماً روی محل سوختگی در حال بهبودی بمالید تا زمانی که از بین برود.

7 دلیل برای اینکه شما باید زیتون مصرف کنید

 

در صورت بدتر شدن التهاب، خارش یا بثورات پوستی، فوراً استفاده از روغن های ضروری را متوقف کنید. ممکن است یک واکنش آلرژیک از یک روغن خاص را تجربه کنید. ساده ترین راه برای جلوگیری از این امر این است که قبل از اعمال بر روی محل سوختگی، یک آزمایش روی ناحیه کوچکی از پوست انجام دهید.

برای بهترین بهره بردن از روغن ها سعی کنید از روغن هایی استفاده کنید که به روش پرس سرد استخراج شده اند و در هنگام خرید نیز دقت کنید از مکان ها و فروشگاه های مطمئن خرید میکنید. ما برای این امر به شما فروشگاه روغن های مانیاد فود را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.